Høring – Nasjonal faglig retningslinje for skolehelsetjenesten
Høring – Nasjonal faglig retningslinje for skolehelsetjenesten
Nedenfor er en kopi av ditt svar på: Høring – Nasjonal faglig retningslinje for skolehelsetjenesten (16/30097)
Høringen kommer fra:
Fagforening
Navn på avsender av høringen (hvilken statlig etat, fylkesmannen, kommune osv):
Norsk Tannpleierforening
Alle barn bør tilbys helsesamtale og somatisk undersøkelse på 1. trinn (skolestartundersøkelsen)
Tannstatus og munnhole er godt integrert i gjennomføringa av helseundersøkjinga ved skulestart. her er det nødvendig med god samhandling der tannhelsetenesta er ein part
Alle ungdommer bør tilbys en helsesamtale på 8. trinn
Riktig at tannhelse er tema her. God samhandling med aktuelle partar for å fremja det tverrfaglege i felles mål
Tema som skolehelsetjenesten bør ta opp med barn, foresatte og ungdom i Skolestartundersøkelsen og helsesamtale på 8. trinn
Tannhelsa godt intergrert
Skolehelsetjenesten bør bidra til å oppdage psykiske plager
Tannhelsepersonell møter barn og ungdom regelmessig i heile oppveksten. Tenesta kan vera ein god samarbeidspart på området psykisk helse
Ved alle henvendelser fra barn og ungdom bør skolehelsetjenesten være oppmerksomme på mulige bakenforliggende årsaker
Viktig at personell er bevisste denne faktoren i sin kommunikasjon med barn og foresatte
Alle barn bør være lett avkledd under den somatiske undersøkelsen i skolestartundersøkelsen
Helsepersonell har ein sjølvstendig meldeplikt til og ansvar overfor barneverntenesta. Positivt at dette blir sett på i samband med munnhelseundersøkjinga
Vold, overgrep og omsorgssvikt bør være et tema i skolestartundersøkelsen
Ja
Helsesamtale på 8. trinn: Alle ungdommer bør spørres om de har vært utsatt for vold, overgrep eller omsorgssvikt
Ja
Skolehelsetjenesten bør ta initiativ til et systemrettet samarbeid med skolen
Det er viktig med systemretta samarbeid med skulen der ulike, aktuelle helseaktørar jobbar saman overfor skulen
Skolehelsetjenesten bør ha oversikt over elevenes helsetilstand og de faktorer som kan virke inn på helsen til barn og ungdom
Viktig at skulehelsetenesta har oversikt over helsetilstand til elevane. Lokale faktorar kan virka inn på helsa til barn i oppvekst. Det må bli sett på saman med dei meir generelle faktorane som kan ha påverknad.
Skolehelsetjenesten skal bidra i undervisning i gruppe/klasser i den utstrekning skolen ønsker det
Viktig å motivera skulen til å nytta seg av kompetanse innafor tema helse i undervisninga. Her må dei ulike helseaktørane samarbeida
Skolehelsetjenesten skal bidra med helseopplysning på skolens foreldremøter i den utstrekning skolen ønsker det
Foreldremøter er ein fin arena for kommunikasjon og samarbeid mellom foreldre, skule og helsetenesta. Viktig at foreldra er oppdatert på områder skulehelsetenesta har vore involvert
Skolehelsetjenesten bør tilby seg å bidra i skolens undervisning om seksualitet og samliv
Ja
Alle ungdomsskoleelever bør få tilbud om å besøke helsestasjon for ungdom
Viktig at dei unge får tilbod om å kommunisera med ein profesjonell voksenperson med bakgrunn i data om psykiske utfordringar dei unge har i dag. viktig forebyggjande tiltak.
Skolehelsetjenesten bør bidra i skolens arbeid med universelle tiltak som fremmer et godt psykososialt miljø og god psykisk helse og forebygger mistrivsel, mobbing og psykiske plager blant barn og ungdom
Tannhelsetenesta møter barn og unge regelmessig. 97% av alle barn og ung mottar tilbodet. Tannhelsepersonell kan vera viktige aktørar i dette viktige arbeidet
Skolehelsetjenesten bør bidra i skolens arbeid med universelle tiltak for å forebygge bruk av tobakk, alkohol og rusmidler
Tannhelsetenesta skal kommunisera tema tobakk med all ungdom. Spørsmål om tobakksbruk er spørsmål i anamnesen
Skolehelsetjenesten bør bidra til gode rammer rundt skolemåltidet og mattilbudet i skolen
Nasjonale faglege retningslinjer for mat og måltid må vera implementert i skulen. Gode kostholdsvanar fremjar læring, og påverkar den generelle helsa og munnhelsa Norsk Tannpleierforening foreslår lovpålagt, gratis, ernæringsmessig forsvarlig, måltid i skulen. Det er eit viktig universelt tiltak og viktig helsefremajande invistering!
Skolehelsetjenesten bør bidra til at barn og ungdom kan være fysisk aktive i skolen, på vei til og fra skolen og i nærmiljøet
viktig med fysisk aktivitet på 1 time pr dag. helsetenesta må vera ein pådrivar for tilretteleggjing
Skolehelsetjenesten kan tilby gruppesamtaler for å støtte barn og ungdom som opplever samlivsbrudd mellom foresatte
Ja
Skolehelsetjenesten bør i samarbeid med skolen bidra til å følge opp elever med bekymringsfullt fravær
Viktig at det er samarbeid mellom helsetenesta og skulen når det gjeld stort fråvær
Skolehelsetjenesten bør tilby oppfølgende samtaler til barn og ungdom med psykiske plager
Visar til tidlegare svar
Skolehelsetjenesten bør vurdere hjemmebesøk til barn og ungdom med særlige behov
For å skapa størrre likheit i helse, må dei med særskilte behov følgjast ekstra godt opp
Skolehelsetjenesten bør ha en tilgjengelig lege
Tannpleierforeninga ser viktigheita av at lege bidreg i tverrfaglege tema og samarbeid her helsefremajnde tiltak må ha fokus
Skolehelsetjenesten bør bruke et kjønnsnøytralt språk i all formidling som gjelder samliv og seksualitet
ja
Skolehelsetjenesten bør vurdere å ta i bruk tiltak for å nå gutter i større grad
ja
Oversikt over innholdet i retningslinjen (kortprogrammet)
Kortprogrammet gjev ein god oversikt. Tema tannhelse er godt tatt i vare
Generelle tilbakemeldinger
Retningslinjene tar i vare tema munnhelse og inkluderar tannhelsetenesta, der det er naturleg